Upozornila vás na prehriatie motora výstražná kontrolka alebo ručička teplomera, ktorá sa nebezpečne priblížila k červenému poľu? Tento stav motora si vyžaduje vašu okamžitú reakciu. Pokračovaním v ceste s prehriatým motorom hrozí jeho závažné poškodenie. Ako čo najrýchlejšie znížiť teplotu motora, aby sa dôležitým súčiastkam a vám nič nestalo?
Keď zistíte, že sa vaše auto začína prehrievať, vyraďte rýchlosť, zapnite kúrenie a ventilátor pustite na maximálny výkon. Čo najskôr zapnite výstražné svetlá, zájdite ku krajnici a zastavte. Oblečte si výstražnú vestu a vystúpte z vozidla.
Základné pravidlo
Nikdy neotvárajte viečko nádržky pri prehriatom motore. Môžete si tým spôsobiť zbytočné poranenia.
Vo väčšine prípadov však nebudete schopní odhaliť príčinu a vyriešiť problém svojpomocne, a tak je potrebné auto nechať odtiahnuť do servisu s využitím asistenčnej služby, ktorú máte v cene v rámci dojednaného povinného zmluvného poistenia (PZP), ak je vaše vozidlo poistené vo Wüstenrot. Vozidlo si môžete poistiť aj tu.
Nedopustite sa tejto chyby
Najväčšou chybou, ktorej sa vodiči dopúšťajú pri prehriatí motora, je jeho okamžité vypnutie po zastavení auta. Týmto krokom však môžete situáciu ešte zhoršiť. Na jednej strane sa síce motor prestane ďalej zahrievať, na druhej strane nebude fungovať vodná pumpa a s ňou aj celý chladiaci systém. Motor sa tak okamžite prestane chladiť a teplota stúpne.
Nechajte bežať motor auta na voľnobeh. Skontrolujte, či funguje ventilátor chladiča motora a sledujte teplomer. Ak došlo len k nárazovému prehriatiu motora a teplota začne pomaly klesať, máte vyhrané. Len čo sa teplota ustáli na normálnej hodnote, môžete pokračovať v jazde.
V ktorom momente začala teplota motora stúpať?
Príčin prečo sa motor prehreje môže byť niekoľko. Medzi najčastejšie patrí únik chladiacej kvapaliny, pri ktorom môžu nastať dva prípady:
- Kvapalina uniká do motora, napríklad cez prasknuté tesnenie pod hlavou valcov do olejovej náplne. Tým, že chladiaca kvapalina preniká do olejovej náplne je totiž ohrozené nielen chladenie ale aj mazanie motora, čo môže mať oveľa horšie následky.
- Druhým prípadom straty chladiacej kvapaliny je únik von z motora, napríklad cez prasknutý chladič alebo poškodené tesnenie vodnej pumpy.
Medzi ďalšie príčiny prehriatého motora patria:
- Nedostatok chladiacej kvapaliny – keď zistíte nedostatok chladiacej kvapaliny, môžete si ju doplniť sami, ale len vtedy, keď bude motor vychladnutý. V opačnom prípade hrozí riziko popálenia.
- Nedostatok oleja – olej v aute neslúži len na mazanie, ale aj na chladenie. Jeho nedostatok tak môže zvyšovať teplotu motora.
- Porucha chladiaceho systému – zanesené hadice medzi chladičom a motorom zhoršujú prenos chladiacej kvapaliny. Prasknutými alebo inak poškodenými hadicami potom môže kvapalina unikať. Častým problémom je aj zavzdušnenie chladiaceho systému, pretože vzduch nevedie teplo tak dobre ako kvapalina. Silne zanesený chladič má nižší chladiaci výkon, a tak nie je schopný motor auta dostatočne chladiť. Problém majú najmä staršie autá, na ktorých sa údržba chladiča dlho neriešila.
- Zaseknutý termostat – ak zostane termostat zatvorený, nie je umožnený prietok horúcej kvapaliny z motora do chladiča.
- Nefunkčnosť ventilátora
Tip: Nefunkčný ventilátor odhalíte aj počas toho, keď autom zastavíte alebo veľmi spomalíte napríklad v dopravnej zápche. Bez ventilátora sa kvapalina prechádzajúca chladičom nechladí a motor sa začne prehrievať.
Poistite si auto jednoducho, rýchlo a online
Pozor na mrazy
Vo výnimočných prípadoch môže v zimných mesiacoch obehu kvapaliny zamedziť aj jej zamrznutie. Motor sa potom prehreje jednoducho preto, že prúdeniu kvapaliny zabráni ľad v chladiči.
Text: redakcia vdobrom.sk
Foto: Pixabay
Prečítajte si tiež: