Ako úspešne prejsť cez STK?

Doba čítania: 7 minutes

STK je nočnou morou snáď každého vodiča. Kontrola auta, ktorá sa vyžaduje každé 2 – 4 roky spôsobuje obavy nejednému vlastníkovi auta. Neurobte chybu, na ktorej pochybí väčšina vodičov. Vďaka našim radám pripravíte svoje auto na úspešné absolvovanie STK. 

STK (stanica technickej kontroly) je povinná pre všetky motorové vozidlá a jej cieľom je overiť technický stav vozidla, aby sa zabezpečila jeho bezpečnosť na cestách a súlad s legislatívou.

Na STK sa kontrolujú rôzne časti vozidla, ako napríklad brzdy, svetlá, pneumatiky, podvozok, výfukový systém a ďalšie mechanické a elektrické systémy.

Kontrola slúži na to, aby sa predišlo nehodám spôsobeným technickými závadami a aby vozidlá spĺňali predpísané normy. Kontroly sú pravidelné a ich frekvencia závisí od typu vozidla a jeho veku.

Na Slovensku sa po určitom čase od prvej registrácie vozidla vykonáva STK každé dva roky, zatiaľ čo pre nové vozidlá je táto lehota zvyčajne dlhšia – 4 roky od kúpy nového vozidla.

Pred STK sa zamerajte na:

Osvetlenie a svetlá

Odborníci varujú, že osvetlenie vozidla patrí k najčastejším dôvodom neúspechu na technickej kontrole. Svetlá musia byť funkčné a správne nastavené.

Zamerajte sa na:

  • Predné svetlomety – uistite sa, že stretávacie aj diaľkové svetlá fungujú. Zároveň skontrolujte, či sú správne nastavené. Zle nastavené svetlomety môžu byť príliš oslepujúcimi pre ostatných vodičov, alebo môžu nedostatočne osvetľovať cestu, čím ohrozíte samých seba a spolujazdcov.  
  • Smerovky – funkčné musia byť všetky smerovky, vrátane tých na bokoch vozidla. Skontrolujte ich blikajúci rytmus, ktorý by mal byť rovnomerný.
  • Brzdové svetlá – majú fungovať všetky brzdové svetlá, vrátane tretieho brzdového svetla.
  • Hmlové svetlá – musia byť funkčné. 

Vybavte si spoľahlivé PZP s bezplatnými asistenčnými službami online

Pneumatiky

Pneumatiky sú ďalšou kritickou oblasťou a po svetlách sú ďalším najčastejším problémom pri STK.

Zabezpečte, aby:

  • Hĺbka dezénu bola minimálne 1,6 mm (odporúča sa mať minimálne 3 mm pre lepšiu bezpečnosť).
  • Tlak v pneumatikách bol v súlade s odporúčaním výrobcu vozidla. Nízky tlak ovplyvňuje ovládanie vozidla a zvyšuje spotrebu paliva.
  • Zovňajšok pneumatík nesignalizoval žiadne poškodenie, to znamená, skontrolujte, či na pneumatikách nie sú žiadne viditeľné praskliny, vybočenia alebo nerovnosti.

Brzdy

Upriamte svoju pozornosť na: 

  • Brzdové kotúče a doštičky – opotrebované brzdové kotúče alebo doštičky znižujú brzdný účinok.
  • Brzdovú kvapalinu – uistite sa, že máte dostatočnú hladinu brzdovej kvapaliny. Ak je staršia ako dva roky, mala by sa vymeniť.

Overte si platnosť STK online.

Podvozok a tlmiče

Tlmiče sú dôležité pre stabilitu auta – auto s nefunkčnými tlmičmi ju automaticky stráca. 

Viete ako zistíte, že vaše tlmiče nefungujú tak, ako by mali? 

  • Auto sa pri jazde po nerovnostiach kolíše.
  • Auto je náchylné na bočné nárazy vetra.
  • Z odpruženia počuť tupé nárazy.
  • Sú viditeľné úniky hydraulického oleja na tlmičoch.
  • Vozidlo s ťažkosťami udržiava priamu jazdnú dráhu.
  • Auto sa nespráva pri zatáčaní správne.
  • Pri takmer každom brzdení sa zapína ABS.

Pri kontrole tlmičov hoďte očkom aj na podvozok – zamerajte sa na vizuálne poškodenia ako sú hrdza, praskliny alebo vytekanie kvapalín.

Stierače a čelné sklo

Dobrá viditeľnosť je nevyhnutná pre bezpečnú jazdu. Stierače musia byť funkčné a bez viditeľného opotrebovania. Ak zanechávajú šmuhy alebo vydávajú zvláštne zvuky, pred STK ich vymeňte.

Čelné sklo nesmie mať praskliny s priemerom väčším ako 20 mm. 

Pripoistenie skiel k PZP od Wüstenrot pokrýva poškodenie alebo zničenie čelného a zadného skla ako aj bočných skiel motorového vozidla v dôsledku nehody, živelných udalostí alebo vyletenia kamienka spod iného auta.

Výfukový systém

Výfuk by nemal pretekať ani vydávať zvláštne zvuky. Ak máte pocit, že auto „hučí“ viac ako zvyčajne, môže sa jednať o prasknutie potrubia.

Kvapaliny a oleje

Pred STK je dôležité skontrolovať všetky dôležité kvapaliny v aute.

  • Motorový olej – hladina oleja by mala byť medzi minimálnou a maximálnou úrovňou. Starší olej vymeňte, aby ste zabezpečili správnu funkciu motora.
  • Chladiaca kvapalina – zabezpečte, aby chladiaca kvapalina bola v dostatočnom množstve. Skontrolujte tiež, či nedochádza k jej úniku.
  • V aute by určite nemala chýbať ani kvapalina do ostrekovačov.

Na zovňajšku auta si dajte záležať

Začnite s prípravou na STK niekoľko týždňov pred plánovaným termínom. Ak nájdete nejaký problém, budete mať dostatok času na jeho opravu.

Vizuálne čisté auto vrátane motorového priestoru, podvozku a čelného skla, môže zlepšiť celkový dojem kontrolóra. Skontrolujte tiež, či nie sú na aute viditeľné škody alebo korózia.

Ďalej si overte funkčnosť klaksónu a ak máte na vozidle puklice, pred kontrolou ich demontujte.

Nezabudnite na povinnú výbavu

Pred samotnou technickou kontrolou si skontrolujte, či máte všetku potrebnú výbavu v aute: lekárničku, výstražný trojuholník, reflexnú vestu, rezervu, príručný zdvihák, kľúč na matice alebo skrutky, prípadne prostriedky na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky.



Potrebné dokumenty nenechajte doma

Na kontrolu si so sebou prineste nasledovné:

  • osvedčenie o evidencii časť II. a technický preukaz,
  • platné osvedčenie o EK, ak takejto kontrole vozidlo podlieha,
  • protokol o montáži plynového zariadenia, ak je vozidlo takýmto pohonom vybavené,
  • potvrdenie o montáži fólií, ak ich má vozidlo nalepené.

Ak ide o opakovanú technickú kontrolu, je nutné so sebou priniesť protokol o predchádzajúcej kontrole.

Riskovať sa neoplatí

Pri prepadnutí dátumu, do ktorého ste mali vykonať STK vášho vozidla, vám automaticky hrozí pokuta.

Ak jazdíte bez platnej STK, môžete kedykoľvek dostať pokutu za nerešpektovanie pravidiel cestnej premávky. Ministerstvo dopravy a výstavby využíva systém, ktorý dokáže vyhľadať vozidlá, ktoré už nemajú v platnosti STK. Pokuta za neplatnú STK a EK sa môže vyšplhať až na sumu 330 €.

Emisná kontrola

Emisná kontrola (EK) je neoddeliteľnou súčasťou technickej kontroly vozidiel (STK) a jej cieľom je zabezpečiť, aby vozidlá spĺňali stanovené emisné normy.

Emisné normy sú navrhnuté na ochranu životného prostredia a zníženie znečistenia ovzdušia spôsobeného dopravou. Na Slovensku sa pri EK kontrolujú emisie výfukových plynov podľa predpísaných noriem, ktoré závisia od typu motora a veku vozidla.

Aké faktory ovplyvňujú výsledky emisnej kontroly?

Typ motora:

  • Benzínové motory – tieto motory musia prejsť kontrolou oxidu uhoľnatého (CO), nespálených uhľovodíkov (HC) a oxidu uhličitého (CO2).
  • Dieselové motory – u dieselových motorov sa kontroluje najmä množstvo výfukových častíc (dymivosť) a oxidu uhličitého (CO2).

Vek vozidla:

  • Novšie vozidlá sú vybavené pokročilejšími systémami na redukciu emisií ako sú katalyzátory a filtre pevných častíc (DPF filtre). Staršie autá majú väčšiu pravdepodobnosť, že neprejdú emisnou kontrolou kvôli vyššej produkcii škodlivých látok.

Katalyzátor a lambda sonda:

  • Katalyzátor je zariadenie, ktoré znižuje škodlivé emisie tým, že premieňa toxické látky (napr. CO a HC) na menej škodlivé plyny (napr. CO2 a vodu). Ak katalyzátor nefunguje správne, emisie môžu byť vyššie. 
  • Lambda sonda monitoruje pomer vzduchu a paliva v spaľovacom procese. Ak je sonda poškodená, môže nepriaznivo ovplyvniť zloženie výfukových plynov. 

Filtre pevných častíc (DPF) a EGR (Exhaust Gas Recirculation) musia fungovať správne.

Ako sa pripraviť na emisnú kontrolu?

  • Zabezpečte, aby motor bol v dobrom stave a pravidelne servisovaný. Starostlivosť o motor zahŕňa výmenu oleja, filtrov a kontrolu palivového systému.

  • Ak máte staršie dieselové auto alebo ste si všimli, že vozidlo produkuje viac dymu, môžete pred kontrolou zvážiť použitie čistiaceho aditíva do paliva, ktoré pomôže vyčistiť vstrekovače, palivové potrubie a tým znížiť emisie.
  • Dieselové vozidlá, ktoré vykazujú problémy s emisiami, môžu mať zanesený DPF filter. Filter môžete nechať vyčistiť, prípadne vymeniť. 

  • Vyhnite sa krátkym jazdám: Krátke jazdy na nízkych otáčkach môžu spôsobiť, že sa DPF filter nezregeneruje a zanáša sa. Pred emisnou kontrolou je dobré vziať auto na dlhšiu jazdu na vyšších otáčkach, aby sa filter vyčistil.

Text: RedakciaVdobrom.sk, TASR.sk, STKonline.sk, Dekra.sk, Carbi.sk

Obrázky: TASR, Pixabay


Prečítajte si aj:

Najnovšie články:

Najčítanejšie články:

Sledujte nás na

sociálnych sieťach:

 

    /WustenrotSlovensko

 

  /wuestenrotslovensko

 

Zostaňme v kontakte!

Nenechajte si ujsť dôležité novinky, inšpiratívne články či praktické témy zo sveta poistenia.
Prihláste sa k odberu noviniek a o všetkom sa dozviete ako prví.

Mohlo by vás zaujímať: