Chrípková sezóna sa začala. 3 tipy, ako posilníte svoju imunitu

S jeseňou prichádza aj nárast vírusových a infekčných ochorení. Odborníci predpokladajú, že chrípková sezóna, ktorá už na Slovensku začala, bude tento rok silnejšia, a preto apelujú na ľudí, aby nezanedbali prevenciu. Ako najefektívnejšie podporíte svoju imunitu?

Odborníci z Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR nevylučujú, že zvýšený výskyt chrípky a podobných ochorení nastúpi tento rok skôr. Chrípka tiež môže byť silnejšia ako posledné dva roky. „Pri nižšom výskyte chrípky v uplynulej sezóne sa totiž predpokladá, že populácia do značnej miery nemá ochranné hladiny protilátok, ktoré by obvykle vznikli po kontakte s chrípkovým vírusom,“ vysvetlili.

Očkovanie proti chrípke ako najlepšia prevencia

Zvýšený výskyt chrípky môže podľa ÚVZ SR vyústiť do chrípkových epidémií. „Očkovaním je však možné zabrániť ťažkému priebehu chrípky u jednotlivcov, rastu počtu hospitalizácií v dôsledku komplikácií z ochorenia na chrípku, a tým aj nadbytočnému zaťaženiu zdravotníckeho systému,“ pripomenul ÚVZ SR. Pri epidémiách chrípky považujú odborníci očkovanie za kľúčové opatrenie, ktorým je možné zabrániť nežiaducim dosahom chrípky na rizikové skupiny obyvateľov.

Chrípková sezóna tento rok vychádza na začiatok októbra, preto je už najvyšší čas starať sa o svoje zdravie a v rámci prevencie posilniť imunitu. Príznakmi chrípky sú horúčka nad 38 stupňov Celzia, bolesť hrdla, suchý, dráždivý kašeľ, upchatý nos, bolesti hlavy, svalov, kĺbov, strata chuti do jedla a silná únava, vyčerpanosť. Nastupujú náhle a sú intenzívne, pričom môžu pretrvávať až dva týždne.

Okrem chrípky sa častejšie vyskytujú aj ďalšie ochorenia, pretože počasie je chladnejšie, ľudia trávia menej času na vzduchu a slnku, menej sa hýbu. Ak chcete zvládnuť chrípkovú sezónu a ostať zdraví, myslite na svoju imunitu. Ako ju posilniť?

Pestrá strava a vitamíny

Ani počas jesenných mesiacov nezabúdajte na šaláty a ovocie, ktoré sa nám žiadajú skôr počas leta. Strava by mala byť pestrá, bohatá na vitamíny, bielkoviny, ale aj zdravé tuky. Ak neviete, ako si správne nastaviť jedálniček, myslite na to, že strava by mala obsahovať čo najviac farieb. Nezabúdajte predovšetkým na zeleninu a ovocie, ktoré je bohaté na antioxidanty – napríklad  jablká, červené hrozno, kaleráb, cibuľa, špenát a mrkva. Pomôže aj cesnak, ktorý má antivírusové a antibakteriálne účinky a výborný na podporu imunity je aj zázvor. Dopriať si môžete aj ryby alebo niektoré druhy húb, ktoré majú priaznivé účinky na zdravie – známa je napríklad hliva ustricová.

Kvalitná jedálniček môžete kombinovať doplnkami stravy a vitamínmi. Určite sa oplatí dopĺňať vitamín D, keďže trávime menej času vonku, ale napríklad aj C či zinok. Ani s vitamínmi to však nepreháňajte, pretože všetkého veľa škodí:

Pravidelný pohyb a otužovanie

Počas chladnejších mesiacov je dôležité, aby ste sa neprestali hýbať. Ak sa vám nechce behať či chodiť do fitka, postačia aj dlhšie prechádzky, pri ktorých spojíte pobyt na čerstvom vzduchu s pohybom. To najhoršie, čo pre svoje zdravie môžete urobiť, je zlenivieť a zdržiavať sa len v teple doma.

Čoraz viac sa do popredia dostáva aj otužovanie, ktoré má veľmi priaznivé účinky na imunitu. Samozrejme, nie každému sa chce ísť kúpať do studenej vody v jazere, no pár sekúnd chladnejšej vody v sprche znie už menej hrozivo. Vyskúšať môžete aj suché otužovanie, teda otužovanie na vzduchu, ktoré je menej drsné, než studená voda. Pamätajte však, že ak patríte medzi začiatočníkov, všetko treba robiť s rozumom a postupne. To znamená, že najprv stačí, ak pod studenou vodou vydržíte len pár sekúnd, alebo, v prípade suchého otužovania, ak si pod jesennú bundu dáte len o jednu vrstvu oblečenia menej.

Spánok a psychická pohoda

Nemenej dôležitý je kvalitný spánok, ktorý by mal denne trvať 6 až 8 hodín. S jeseňou prichádza aj pochmúrna nálada, preto sa snažte zostať v psychickej pohode, nájdite si čas len pre seba a robte niečo, čo vás naozaj baví. Pozor si dávajte na stres, ktorý škodí vášmu psychickému aj fyzickému zdraviu a vašej imunite určite nepomôže.

Prečítajte si viac o téme zdravia na našom blogu.

TEXT: TASR, vdobrom.sk

FOTO: Pexels

S jeseňou prichádza aj nárast vírusových a infekčných ochorení. Odborníci predpokladajú, že chrípková sezóna, ktorá už na Slovensku začala, bude tento rok silnejšia, a preto apelujú na ľudí, aby nezanedbali prevenciu. Ako najefektívnejšie podporíte svoju imunitu?

Odborníci z Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR nevylučujú, že zvýšený výskyt chrípky a podobných ochorení nastúpi tento rok skôr. Chrípka tiež môže byť silnejšia ako posledné dva roky. „Pri nižšom výskyte chrípky v uplynulej sezóne sa totiž predpokladá, že populácia do značnej miery nemá ochranné hladiny protilátok, ktoré by obvykle vznikli po kontakte s chrípkovým vírusom,“ vysvetlili.

Očkovanie proti chrípke ako najlepšia prevencia

Zvýšený výskyt chrípky môže podľa ÚVZ SR vyústiť do chrípkových epidémií. „Očkovaním je však možné zabrániť ťažkému priebehu chrípky u jednotlivcov, rastu počtu hospitalizácií v dôsledku komplikácií z ochorenia na chrípku, a tým aj nadbytočnému zaťaženiu zdravotníckeho systému,“ pripomenul ÚVZ SR. Pri epidémiách chrípky považujú odborníci očkovanie za kľúčové opatrenie, ktorým je možné zabrániť nežiaducim dosahom chrípky na rizikové skupiny obyvateľov.

Chrípková sezóna tento rok vychádza na začiatok októbra, preto je už najvyšší čas starať sa o svoje zdravie a v rámci prevencie posilniť imunitu. Príznakmi chrípky sú horúčka nad 38 stupňov Celzia, bolesť hrdla, suchý, dráždivý kašeľ, upchatý nos, bolesti hlavy, svalov, kĺbov, strata chuti do jedla a silná únava, vyčerpanosť. Nastupujú náhle a sú intenzívne, pričom môžu pretrvávať až dva týždne.

Okrem chrípky sa častejšie vyskytujú aj ďalšie ochorenia, pretože počasie je chladnejšie, ľudia trávia menej času na vzduchu a slnku, menej sa hýbu. Ak chcete zvládnuť chrípkovú sezónu a ostať zdraví, myslite na svoju imunitu. Ako ju posilniť?

Pestrá strava a vitamíny

Ani počas jesenných mesiacov nezabúdajte na šaláty a ovocie, ktoré sa nám žiadajú skôr počas leta. Strava by mala byť pestrá, bohatá na vitamíny, bielkoviny, ale aj zdravé tuky. Ak neviete, ako si správne nastaviť jedálniček, myslite na to, že strava by mala obsahovať čo najviac farieb. Nezabúdajte predovšetkým na zeleninu a ovocie, ktoré je bohaté na antioxidanty – napríklad  jablká, červené hrozno, kaleráb, cibuľa, špenát a mrkva. Pomôže aj cesnak, ktorý má antivírusové a antibakteriálne účinky a výborný na podporu imunity je aj zázvor. Dopriať si môžete aj ryby alebo niektoré druhy húb, ktoré majú priaznivé účinky na zdravie – známa je napríklad hliva ustricová.

Kvalitná jedálniček môžete kombinovať doplnkami stravy a vitamínmi. Určite sa oplatí dopĺňať vitamín D, keďže trávime menej času vonku, ale napríklad aj C či zinok. Ani s vitamínmi to však nepreháňajte, pretože všetkého veľa škodí:

Pravidelný pohyb a otužovanie

Počas chladnejších mesiacov je dôležité, aby ste sa neprestali hýbať. Ak sa vám nechce behať či chodiť do fitka, postačia aj dlhšie prechádzky, pri ktorých spojíte pobyt na čerstvom vzduchu s pohybom. To najhoršie, čo pre svoje zdravie môžete urobiť, je zlenivieť a zdržiavať sa len v teple doma.

Čoraz viac sa do popredia dostáva aj otužovanie, ktoré má veľmi priaznivé účinky na imunitu. Samozrejme, nie každému sa chce ísť kúpať do studenej vody v jazere, no pár sekúnd chladnejšej vody v sprche znie už menej hrozivo. Vyskúšať môžete aj suché otužovanie, teda otužovanie na vzduchu, ktoré je menej drsné, než studená voda. Pamätajte však, že ak patríte medzi začiatočníkov, všetko treba robiť s rozumom a postupne. To znamená, že najprv stačí, ak pod studenou vodou vydržíte len pár sekúnd, alebo, v prípade suchého otužovania, ak si pod jesennú bundu dáte len o jednu vrstvu oblečenia menej.

Spánok a psychická pohoda

Nemenej dôležitý je kvalitný spánok, ktorý by mal denne trvať 6 až 8 hodín. S jeseňou prichádza aj pochmúrna nálada, preto sa snažte zostať v psychickej pohode, nájdite si čas len pre seba a robte niečo, čo vás naozaj baví. Pozor si dávajte na stres, ktorý škodí vášmu psychickému aj fyzickému zdraviu a vašej imunite určite nepomôže.

Prečítajte si viac o téme zdravia na našom blogu.

TEXT: TASR, vdobrom.sk

FOTO: Pexels

Najnovšie články:

Sledujte nás na

sociálnych sieťach:

 

    /WustenrotSlovensko

 

  /wuestenrotslovensko

 

Zostaňme v kontakte!

Nenechajte si ujsť dôležité novinky, inšpiratívne články či praktické témy zo sveta poistenia.
Prihláste sa k odberu noviniek a o všetkom sa dozviete ako prví.

Mohlo by vás zaujímať: