Posvieťte si na svietidlá. Ako si vybrať lampy

Zázračné lampy síce existujú len v rozprávkach, ale správne zvolené svietidlo spraví s interiérom zázraky. Jeho funkcia totiž nie je len praktická, ale stáva sa aj významným dekoračným prvkom miestnosti. Vplyv správneho a nesprávneho osvetlenia na zdravie je tiež veľmi dôležitý.



Svetlo pre zdravie

Nesprávne umelé osvetlenie často narúša prirodzený biorytmus človeka, ktorý sa riadi zmenou svetelných podmienok počas dňa – od východu po západ slnka. Zjednodušene povedané, to, či bdieme alebo spíme, ovplyvňujú hormóny kortizol a melatonín. Najviac kortizolu sa produkuje cez deň, pretože nám pomáha, keď sme aktívni a sústredíme sa. Keď sa intenzita denného svetla zníži, vylučuje sa viac melatonínu, vďaka ktorému sa cítime „zrelí do postele“. Narušenie prirodzenej produkcie týchto hormónov spôsobuje bolesti hlavy, poruchy sústredenia, nespavosť a podobne. Aj tieto biologické aspekty by sme mali brať do úvahy, keď si vyberáme (ne)obyčajnú lampu.

Ako rozoznať to „správne“ svetlo?

Biele svetlo má rôzne odtiene – od chladných modrých až po teplé oranžové. Mali by sme spať v úplne zatemnenej miestnosti, prebúdzať sa s odtieňmi teplého svetla, ktoré sa postupne mení na intenzívnejšie a belšie svetlo s odtieňmi modrého a zeleného spektra. K večeru by jeho intenzita mala klesnúť a farebné spektrum by sa malo priblížiť k oranžovej. O aký odtieň svetla ide, charakterizuje tzv. chromatickosť, ktorá sa uvádza v kelvinoch (K).

Teplé biele svetlo (2 700 K – 3 500 K)

Hodí sa do obývačiek, na voľnočasové aktivity, relax aj do spální.

Neutrálne biele svetlo (3 500 K – 5000 K)

Je vhodné na čítanie či na domáce práce, prináša svetelnú pohodu.

Studené biele svetlo (5 000 – 6 500 K)

Má modrastý nádych, je výrazné a ostrejšie, zvyšuje koncentráciu, takže sa hodí skôr na prácu, a to aj v náročných svetelných podmienkach (napr. v miestnosti bez okien).

Krajšie bývanie vďaka svetlu

Umelé osvetlenie ovplyvní charakter každej miestnosti. Je dôležité ako. Preto treba brať do úvahy, čo v danej miestnosti budete robiť, intenzitu, teplotu a umiestnenie svetelného zdroja. Vzhľad svietidla bude pritom akousi čerešničkou na torte. Môže byť pokojne dominantou celej miestnosti. Ak si vyberiete netypický tvar alebo materiál, myslite na to, že k nemu treba doladiť zvyšok interiéru. Výraznejšie kúsky vhodne doplnia minimalistické zariadenie.

Obývačka

V obývačke sa obyčajne relaxuje. Niekto pozerá televíziu, iný číta alebo si vychutnáva posedenie s rodinou a priateľmi. Centrálne svietidlo by preto malo mať teplé svetlo. Je dobré doplniť ho stolovou alebo stojacou lampou v kútiku s dobre nastaviteľným smerovaním svetla. Hodí sa aj tzv. akcentové osvetlenie, ktoré zvýrazní zaujímavé prvky, napríklad obrazy, netradičný obklad a pod. Nič nepokazíte ani podsvietením knižnice či police s dekoráciami. Doplnkové osvetlenie zároveň pomôže vytvoriť prechod medzi svetlom z televíznej obrazovky a príliš tmavým okolím.

Kuchyňa

V kuchyni sa centrálne svietidlo dopĺňa osvetlením pracovnej a varnej dosky či drezu, kde prebieha množstvo rôznych činností. Praktické je aj podsvietenie skriniek. Pri výbere takýchto svietidiel však myslite na to, že práve v kuchyni sú viac vystavené teplu a vlhkosti, preto by mali byť z materiálu, ktorý je odolnejší. Ďalšou špecifickou kuchynskou zónou je jedálenský stôl. Luster býva umiestnený priamo nad ním tak, aby naň rozptýlené svetlo dopadalo rovnomerne. Mal by visieť asi vo výške 60 – 70 cm nad stolom, resp. nebrániť hosťom, aby na seba za stolom videli.

Kúpeľňa

Odolnosť proti vlhkosti je dôležitá aj v kúpeľni. Vyjadruje sa označením IP a dvojmiestnym číslom. Čím je druhá číslica v poradí vyššia, tým je aj odolnosť lampy proti vode a vlhkosti vyššia. Popri centrálnom sa aj tu uplatní doplnkové osvetlenie. Nie je ťažké uhádnuť, kde sa hodí najviac. Áno, presne tak – k zrkadlu. Oplatí sa ho umiestniť po oboch stranách. Neutrálne biele svetlo je v prípade kúpeľne dobrá voľba. Ak si chcete spríjemniť relaxačný kúpeľ, pomôže vám model umožňujúci zmenu farby a intenzity svetla.

Spálňa

V spálni sa rozhodne vyhnite studenému svetlu s modrým nádychom. Modré svetlo by na vás tesne pred spaním nemalo svietiť ani z obrazovky. Inak riskujete, že sa vám bude zaspávať ťažšie. Namiesto centrálneho stropného osvetlenia stačí aj nepriame mäkké svetlo nad posteľou. Oceníte žiarovky s funkciou stmievania a pred spaním vypínač v blízkosti postele. Čítanie v posteli je dobrý dôvod na lampu na nočnom stolíku. Nemusí byť klasická stolová, môžete si vybrať aj voľne tvarovateľnú, tú lepšie nasmerujete.

Detská izba

V kráľovstve najmenších sa toho deje veľa. Okrem spánku sa tu hrajú aj učia, preto sa i sem hodia viaceré typy svietidiel okrem toho centrálneho. Lampa na stole vpravo pre ľaváka a vľavo pre praváka. Osvetlenie so zníženou spotrebou energie môže svietiť väčšinu noci a odplašiť strašidlá spod postele. Svietiace hviezdičky na strope spríjemnia drobcom zaspávanie. Svetelné reťaze skrášlia a rozžiaria izbičku.

Chodba a schodisko

V chodbách a na schodisku sa využíva väčšinou orientačné osvetlenie, ktoré umožňuje bezproblémový prechod. Praktické je, ak reaguje na senzory pohybu. V dlhších chodbách sa oplatí umiestniť na stenu menšie lampy v pravidelných rozstupoch. Bodové svetielka či LED pásiky na každom schode zabránia zbytočným pádom.

TEXT: JAGA
FOTO: JAGA

Zázračné lampy síce existujú len v rozprávkach, ale správne zvolené svietidlo spraví s interiérom zázraky. Jeho funkcia totiž nie je len praktická, ale stáva sa aj významným dekoračným prvkom miestnosti. Vplyv správneho a nesprávneho osvetlenia na zdravie je tiež veľmi dôležitý.



Svetlo pre zdravie

Nesprávne umelé osvetlenie často narúša prirodzený biorytmus človeka, ktorý sa riadi zmenou svetelných podmienok počas dňa – od východu po západ slnka. Zjednodušene povedané, to, či bdieme alebo spíme, ovplyvňujú hormóny kortizol a melatonín. Najviac kortizolu sa produkuje cez deň, pretože nám pomáha, keď sme aktívni a sústredíme sa. Keď sa intenzita denného svetla zníži, vylučuje sa viac melatonínu, vďaka ktorému sa cítime „zrelí do postele“. Narušenie prirodzenej produkcie týchto hormónov spôsobuje bolesti hlavy, poruchy sústredenia, nespavosť a podobne. Aj tieto biologické aspekty by sme mali brať do úvahy, keď si vyberáme (ne)obyčajnú lampu.

Ako rozoznať to „správne“ svetlo?

Biele svetlo má rôzne odtiene – od chladných modrých až po teplé oranžové. Mali by sme spať v úplne zatemnenej miestnosti, prebúdzať sa s odtieňmi teplého svetla, ktoré sa postupne mení na intenzívnejšie a belšie svetlo s odtieňmi modrého a zeleného spektra. K večeru by jeho intenzita mala klesnúť a farebné spektrum by sa malo priblížiť k oranžovej. O aký odtieň svetla ide, charakterizuje tzv. chromatickosť, ktorá sa uvádza v kelvinoch (K).

Teplé biele svetlo (2 700 K – 3 500 K)

Hodí sa do obývačiek, na voľnočasové aktivity, relax aj do spální.

Neutrálne biele svetlo (3 500 K – 5000 K)

Je vhodné na čítanie či na domáce práce, prináša svetelnú pohodu.

Studené biele svetlo (5 000 – 6 500 K)

Má modrastý nádych, je výrazné a ostrejšie, zvyšuje koncentráciu, takže sa hodí skôr na prácu, a to aj v náročných svetelných podmienkach (napr. v miestnosti bez okien).

Krajšie bývanie vďaka svetlu

Umelé osvetlenie ovplyvní charakter každej miestnosti. Je dôležité ako. Preto treba brať do úvahy, čo v danej miestnosti budete robiť, intenzitu, teplotu a umiestnenie svetelného zdroja. Vzhľad svietidla bude pritom akousi čerešničkou na torte. Môže byť pokojne dominantou celej miestnosti. Ak si vyberiete netypický tvar alebo materiál, myslite na to, že k nemu treba doladiť zvyšok interiéru. Výraznejšie kúsky vhodne doplnia minimalistické zariadenie.

Obývačka

V obývačke sa obyčajne relaxuje. Niekto pozerá televíziu, iný číta alebo si vychutnáva posedenie s rodinou a priateľmi. Centrálne svietidlo by preto malo mať teplé svetlo. Je dobré doplniť ho stolovou alebo stojacou lampou v kútiku s dobre nastaviteľným smerovaním svetla. Hodí sa aj tzv. akcentové osvetlenie, ktoré zvýrazní zaujímavé prvky, napríklad obrazy, netradičný obklad a pod. Nič nepokazíte ani podsvietením knižnice či police s dekoráciami. Doplnkové osvetlenie zároveň pomôže vytvoriť prechod medzi svetlom z televíznej obrazovky a príliš tmavým okolím.

Kuchyňa

V kuchyni sa centrálne svietidlo dopĺňa osvetlením pracovnej a varnej dosky či drezu, kde prebieha množstvo rôznych činností. Praktické je aj podsvietenie skriniek. Pri výbere takýchto svietidiel však myslite na to, že práve v kuchyni sú viac vystavené teplu a vlhkosti, preto by mali byť z materiálu, ktorý je odolnejší. Ďalšou špecifickou kuchynskou zónou je jedálenský stôl. Luster býva umiestnený priamo nad ním tak, aby naň rozptýlené svetlo dopadalo rovnomerne. Mal by visieť asi vo výške 60 – 70 cm nad stolom, resp. nebrániť hosťom, aby na seba za stolom videli.

Kúpeľňa

Odolnosť proti vlhkosti je dôležitá aj v kúpeľni. Vyjadruje sa označením IP a dvojmiestnym číslom. Čím je druhá číslica v poradí vyššia, tým je aj odolnosť lampy proti vode a vlhkosti vyššia. Popri centrálnom sa aj tu uplatní doplnkové osvetlenie. Nie je ťažké uhádnuť, kde sa hodí najviac. Áno, presne tak – k zrkadlu. Oplatí sa ho umiestniť po oboch stranách. Neutrálne biele svetlo je v prípade kúpeľne dobrá voľba. Ak si chcete spríjemniť relaxačný kúpeľ, pomôže vám model umožňujúci zmenu farby a intenzity svetla.

Spálňa

V spálni sa rozhodne vyhnite studenému svetlu s modrým nádychom. Modré svetlo by na vás tesne pred spaním nemalo svietiť ani z obrazovky. Inak riskujete, že sa vám bude zaspávať ťažšie. Namiesto centrálneho stropného osvetlenia stačí aj nepriame mäkké svetlo nad posteľou. Oceníte žiarovky s funkciou stmievania a pred spaním vypínač v blízkosti postele. Čítanie v posteli je dobrý dôvod na lampu na nočnom stolíku. Nemusí byť klasická stolová, môžete si vybrať aj voľne tvarovateľnú, tú lepšie nasmerujete.

Detská izba

V kráľovstve najmenších sa toho deje veľa. Okrem spánku sa tu hrajú aj učia, preto sa i sem hodia viaceré typy svietidiel okrem toho centrálneho. Lampa na stole vpravo pre ľaváka a vľavo pre praváka. Osvetlenie so zníženou spotrebou energie môže svietiť väčšinu noci a odplašiť strašidlá spod postele. Svietiace hviezdičky na strope spríjemnia drobcom zaspávanie. Svetelné reťaze skrášlia a rozžiaria izbičku.

Chodba a schodisko

V chodbách a na schodisku sa využíva väčšinou orientačné osvetlenie, ktoré umožňuje bezproblémový prechod. Praktické je, ak reaguje na senzory pohybu. V dlhších chodbách sa oplatí umiestniť na stenu menšie lampy v pravidelných rozstupoch. Bodové svetielka či LED pásiky na každom schode zabránia zbytočným pádom.

TEXT: JAGA
FOTO: JAGA

Najnovšie články:

  Sledujte nás na

  sociálnych sieťach:

 

      /wustenrot
    /wustenrot

 

Zostaňme v kontakte!

Nenechajte si ujsť dôležité novinky, inšpiratívne články či praktické témy zo sveta poistenia.
Prihláste sa k odberu noviniek a o všetkom sa dozviete ako prví.

Mohlo by vás zaujímať: