5 krokov k peknej a zdravej spálni

Spálňa má byť zónou na relax. Stres a zhon každodenného života by ste mali nechať za jej dverami. Aby ste sa tam naozaj cítili dobre, zariaďte si ju v štýle, ktorý sa vám jednoducho páči. Netreba však zabudnúť ani na praktickosť a ergonómiu. Nepohodlie predsa k oddychu nepatrí. Tu je zopár rád, na čo nezabudnúť.

Ako to celé usporiadať?

Spálňa by mala byť v tichej časti domu alebo bytu. Rozhodne by nemalo ísť o križovatku, kde sa stretávajú všetci členovia domácnosti, tzn. že by to mala byť nepriechodná izba. Ráta sa s priechodom do kúpeľne alebo šatníka, ktoré však pravidelne nepoužíva celá rodina, iba tí, ktorých súkromnou zónou spálňa je. Nábytok sa oplatí usporiadať tak, aby ste sa ľahko dostali do postele i do skrine a nemuseli pri tom predviesť priam gymnastický výkon. Rovnako dôležitý je voľný prístup k oknu. Dostatočné vetranie je totiž kľúčové aj v spálni. Tejto miestnosti svedčí harmónia a jednoduchosť. Netreba ju nutne zahltiť nábytkom. Ak pri spálni nie je samostatný šatník, šatníková skriňa na oblečenie je samozrejmosťou. Ak sa rozhodnete pre skriňu s posuvnými dverami, ušetríte práve obslužný priestor (stačí 70 cm). Skriňa aj šatník by mali byť vnútri usporiadané podľa toho, komu slúžia. Inak sa predsa ukladajú dámske šaty, lodičky a kabelky a inak pánske nohavice a kravaty. Často používané veci sú poruke, ak ich uložíte do výšky medzi pásom a ramenami, prípadne pásom a kolenami. Toaletný stolík s taburetkou a zrkadlom dámy tiež určite využijú. Stolíku vysokému 70 cm pristane 40 cm taburetka.

Dominantným kusom nábytku je v spálni, samozrejme, veľká a pohodlná posteľ. Známym riešením sú úložné priestory v jej vnútri. Nočné stolíky po oboch stranách schovajú drobnosti a dajú priestor lampe na čítanie.

Dajte posteli hlavnú úlohu

Posteľ hrá v spálni rozhodne prvé husle. Stena, o ktorú sa opiera jej čelo, padne do oka ako prvá a väčšinou určuje charakter priestoru. Neodporúča sa, aby na nej boli okno či dvere alebo aby zívala prázdnotou. Skúste ju oživiť tapetou, obrazom či plagátom. Ak nie ste príliš na takéto doplnky, samotné čelo môže byť zaujímavé a pôsobiť ako dekorácia.

Nestačí, aby posteľ dobre vyzerala, ak vás z nej bude bolieť chrbát. Venujte preto dostatok pozornosti výberu roštu a matraca. Matrac sa stará, aby ste mali počas spánku chrbticu v správnej polohe. Nemal by byť príliš mäkký ani tvrdý. Každý potrebuje niečo iné. Zohľadnite preto materiál, z ktorého je vyrobený (pružiny, pena, latex, ale napr. aj kokosové vlákno, tzv. taštičky…), svoju hmotnosť, zdravie a spôsob života. Matrac a rošt sú neoddeliteľná dvojka. Úlohou roštu je rozložiť zaťaženie a zabezpečiť vetranie. V noci sa totiž potíme, a ak by sa táto vlhkosť neodvetrala, plesne a roztoče by v posteli mali raj. Lamelový rošt sa najlepšie hodí k matracom z latexu alebo peny. Pružinové matrace si najlepšie rozumejú s latkovým roštom, ak je v posteli iba pevná doska, stavte len na pružinové alebo taštičkové matrace. Sledujte aj opotrebovanie matraca, v závislosti od druhu a intenzity používania by mali vydržať od 5 do 10 rokov.

Zútulňujte

V útulnom priestore sa relaxuje lepšie. Mäkučké textílie pocitu uvoľnenia a harmónie neuškodia. Naopak. Stavte na deky, prikrývky, závesy a pohodlnú posteľnú bielizeň. Ak ste zvolili neutrálny nadčasový nábytok, práve tieto doplnky priestor oživia svojimi vzormi alebo farbami. Keď sa vám zažiada zmena, jednoducho ich vymeníte bez toho, aby to vašu peňaženku príliš „bolelo“. Ak máte radi industriálny štýl, mäkké textílie vytvoria príjemný kontrast k surovým materiálom ako tehla alebo betón. Hodí sa aj koberec, keďže nie je nič výnimočné, že práve v spálni chodíme naboso. Do malých miestností vyberajte skôr väčší, resp. celoplošný, malé behúne by menší priestor zbytočne rozčlenili. Pri závesoch zasa okrem estetickej funkcie zohľadnite napr. aj to, do akej miery bude ich úlohou zatemňovať.

 Ovládnite svetlo

Zatemňovanie, resp. množstvo svetla, je v spálni dôležité. Keďže ide o priestor na spánok, malo by tam byť hlavne svetlo, ktoré podporuje vylučovanie melatonínu. Uprednostňujte teplé svetlo, ktorého farba sa približuje k oranžovým tónom. Správne vybraté tienidlo pomôže svetlo zmäkčiť. Voľte radšej viac menších svietidiel, ktoré umožnia svetlo nasmerovať podľa potreby.

Spite v zdravej klíme

Samozrejme, že zdravý spánok nezávisí len od toho, aký nábytok či obliečky si vyberiete. Vplýva naň celý rad faktorov, ktoré zdanlivo ani nevnímame. Cez deň by ste mali mať dostatok prirodzeného svetla a v noci úplnú tmu. Spálňu zbytočne neprekurujte (18 – 19 °C). Aj vonkajšie rolety a žalúzie zabránia prehrievaniu interiéru v lete. Tieniace prvky okrem toho čiastočne izolujú aj hluk. Ak sa myslí na ticho v oddychovej časti domu už pri stavbe, možno na budovanie priečok využiť tehly s lepšími akustickými vlastnosťami. Aj vlhkosť vzduchu nám pomáha lepšie sa vyspať. Vo všeobecnosti sa odporúča 40 – 60 %. Túto úroveň udržíte pravidelným vetraním. Efektívnejšie vyvetráte, ak otvoríte okná v rôznej výške alebo s orientáciou na rôzne svetové strany. Elektroniku a modré svetlo, ktoré vyžarujú obrazovky, by ste do spálne radšej nemali púšťať. Mobil a televízor vymeňte za knihu a kávu či čierny čaj za bylinkový variant.


Text: Zuzana Kubalová/JAGA, foto: iStock

Spálňa má byť zónou na relax. Stres a zhon každodenného života by ste mali nechať za jej dverami. Aby ste sa tam naozaj cítili dobre, zariaďte si ju v štýle, ktorý sa vám jednoducho páči. Netreba však zabudnúť ani na praktickosť a ergonómiu. Nepohodlie predsa k oddychu nepatrí. Tu je zopár rád, na čo nezabudnúť.

Ako to celé usporiadať?

Spálňa by mala byť v tichej časti domu alebo bytu. Rozhodne by nemalo ísť o križovatku, kde sa stretávajú všetci členovia domácnosti, tzn. že by to mala byť nepriechodná izba. Ráta sa s priechodom do kúpeľne alebo šatníka, ktoré však pravidelne nepoužíva celá rodina, iba tí, ktorých súkromnou zónou spálňa je. Nábytok sa oplatí usporiadať tak, aby ste sa ľahko dostali do postele i do skrine a nemuseli pri tom predviesť priam gymnastický výkon. Rovnako dôležitý je voľný prístup k oknu. Dostatočné vetranie je totiž kľúčové aj v spálni. Tejto miestnosti svedčí harmónia a jednoduchosť. Netreba ju nutne zahltiť nábytkom. Ak pri spálni nie je samostatný šatník, šatníková skriňa na oblečenie je samozrejmosťou. Ak sa rozhodnete pre skriňu s posuvnými dverami, ušetríte práve obslužný priestor (stačí 70 cm). Skriňa aj šatník by mali byť vnútri usporiadané podľa toho, komu slúžia. Inak sa predsa ukladajú dámske šaty, lodičky a kabelky a inak pánske nohavice a kravaty. Často používané veci sú poruke, ak ich uložíte do výšky medzi pásom a ramenami, prípadne pásom a kolenami. Toaletný stolík s taburetkou a zrkadlom dámy tiež určite využijú. Stolíku vysokému 70 cm pristane 40 cm taburetka.

Dominantným kusom nábytku je v spálni, samozrejme, veľká a pohodlná posteľ. Známym riešením sú úložné priestory v jej vnútri. Nočné stolíky po oboch stranách schovajú drobnosti a dajú priestor lampe na čítanie.

Dajte posteli hlavnú úlohu

Posteľ hrá v spálni rozhodne prvé husle. Stena, o ktorú sa opiera jej čelo, padne do oka ako prvá a väčšinou určuje charakter priestoru. Neodporúča sa, aby na nej boli okno či dvere alebo aby zívala prázdnotou. Skúste ju oživiť tapetou, obrazom či plagátom. Ak nie ste príliš na takéto doplnky, samotné čelo môže byť zaujímavé a pôsobiť ako dekorácia.

Nestačí, aby posteľ dobre vyzerala, ak vás z nej bude bolieť chrbát. Venujte preto dostatok pozornosti výberu roštu a matraca. Matrac sa stará, aby ste mali počas spánku chrbticu v správnej polohe. Nemal by byť príliš mäkký ani tvrdý. Každý potrebuje niečo iné. Zohľadnite preto materiál, z ktorého je vyrobený (pružiny, pena, latex, ale napr. aj kokosové vlákno, tzv. taštičky…), svoju hmotnosť, zdravie a spôsob života. Matrac a rošt sú neoddeliteľná dvojka. Úlohou roštu je rozložiť zaťaženie a zabezpečiť vetranie. V noci sa totiž potíme, a ak by sa táto vlhkosť neodvetrala, plesne a roztoče by v posteli mali raj. Lamelový rošt sa najlepšie hodí k matracom z latexu alebo peny. Pružinové matrace si najlepšie rozumejú s latkovým roštom, ak je v posteli iba pevná doska, stavte len na pružinové alebo taštičkové matrace. Sledujte aj opotrebovanie matraca, v závislosti od druhu a intenzity používania by mali vydržať od 5 do 10 rokov.

Zútulňujte

V útulnom priestore sa relaxuje lepšie. Mäkučké textílie pocitu uvoľnenia a harmónie neuškodia. Naopak. Stavte na deky, prikrývky, závesy a pohodlnú posteľnú bielizeň. Ak ste zvolili neutrálny nadčasový nábytok, práve tieto doplnky priestor oživia svojimi vzormi alebo farbami. Keď sa vám zažiada zmena, jednoducho ich vymeníte bez toho, aby to vašu peňaženku príliš „bolelo“. Ak máte radi industriálny štýl, mäkké textílie vytvoria príjemný kontrast k surovým materiálom ako tehla alebo betón. Hodí sa aj koberec, keďže nie je nič výnimočné, že práve v spálni chodíme naboso. Do malých miestností vyberajte skôr väčší, resp. celoplošný, malé behúne by menší priestor zbytočne rozčlenili. Pri závesoch zasa okrem estetickej funkcie zohľadnite napr. aj to, do akej miery bude ich úlohou zatemňovať.

 Ovládnite svetlo

Zatemňovanie, resp. množstvo svetla, je v spálni dôležité. Keďže ide o priestor na spánok, malo by tam byť hlavne svetlo, ktoré podporuje vylučovanie melatonínu. Uprednostňujte teplé svetlo, ktorého farba sa približuje k oranžovým tónom. Správne vybraté tienidlo pomôže svetlo zmäkčiť. Voľte radšej viac menších svietidiel, ktoré umožnia svetlo nasmerovať podľa potreby.

Spite v zdravej klíme

Samozrejme, že zdravý spánok nezávisí len od toho, aký nábytok či obliečky si vyberiete. Vplýva naň celý rad faktorov, ktoré zdanlivo ani nevnímame. Cez deň by ste mali mať dostatok prirodzeného svetla a v noci úplnú tmu. Spálňu zbytočne neprekurujte (18 – 19 °C). Aj vonkajšie rolety a žalúzie zabránia prehrievaniu interiéru v lete. Tieniace prvky okrem toho čiastočne izolujú aj hluk. Ak sa myslí na ticho v oddychovej časti domu už pri stavbe, možno na budovanie priečok využiť tehly s lepšími akustickými vlastnosťami. Aj vlhkosť vzduchu nám pomáha lepšie sa vyspať. Vo všeobecnosti sa odporúča 40 – 60 %. Túto úroveň udržíte pravidelným vetraním. Efektívnejšie vyvetráte, ak otvoríte okná v rôznej výške alebo s orientáciou na rôzne svetové strany. Elektroniku a modré svetlo, ktoré vyžarujú obrazovky, by ste do spálne radšej nemali púšťať. Mobil a televízor vymeňte za knihu a kávu či čierny čaj za bylinkový variant.


Text: Zuzana Kubalová/JAGA, foto: iStock

Najnovšie články:

  Sledujte nás na

  sociálnych sieťach:

 

      /wustenrot
    /wustenrot

 

Zostaňme v kontakte!

Nenechajte si ujsť dôležité novinky, inšpiratívne články či praktické témy zo sveta poistenia.
Prihláste sa k odberu noviniek a o všetkom sa dozviete ako prví.

Mohlo by vás zaujímať: